W Bukareszcie intensywne prace przy budowie szóstej linii metra, która połączy centrum stolicy Rumunii z lotniskiem im. Henri Coandă w Otopeni i północno-wschodnią częścią miasta. Linia ma liczyć 12 stacji i 14 km długości. Pierwsze dwie tarcze rozpoczęły niedawno drążenie pierwszego odcinka linii między stacją 1 Maja a stacją Tokio.
Budową nowej linii metra zajmuje się turecka firma Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt, która została liderem konsorcjum. W składzie znalazła się także rumuńska firma Somet. Nowa linia metra M6, która ma mieć docelowo 14,2 km długości i 12 stacji, zostanie poprowadzona jako odnoga istniejącej stacji metra M4 przy największym dworcu kolejowym w Bukareszcie – Gara de Nord. Realizację projektu podzielono na dwa etapy – pierwszy odcinek realizowany jest między stacjami 1 Mai i Tokio, zaś drugi między Tokio – Otopeni. Czas budowy zakontraktowano na 48 miesięcy – 4 lata.
Najbardziej zaawansowane prace są na odcinku południowym między stacjami 1 Mai i Tokio. Na początku kwietnia 2025 roku dokonano rozruchu dwóch tarcz TBM w komorze startowej na stacji Tokio. Maszyny nazwano „Święta Maria” oraz „święta Anna” – pierwsza jako symbol boskiej ochrony i opieki nad ludzkością zaś druga jako symboliczna postać religii prawosławnej, która reprezentuje mądrość, cierpliwość i niezachwianą wiarę. Dwie maszyny wydrążą podziemne tunele o długości 6,6 km. Na tym odcinku powstanie sześć stacji.
TBM „Święta Maria” ma 97 metrów długości, waży około 600 ton, zaś głowica wiertnicza ma
6,60 metra średnicy. Średnia prędkość drążenia tarczy wynosi 1,5 m na godzinę. W tym czasie maszyna wydobywa około 60 metrów sześciennych gruntu. Wraz z postępem drążenia, maszyna TBM buduje jednocześnie tubingi, czyli pierścienie okalające tunel. W ciągu doby zamontowanych może zostać 12-14 pierścieni. Maszyna pracuje nieprzerwanie 24 godziny na dobę. W drugiej połowie maja miejska spółka metra Metrorex poinformowała, że wykonano już ok. 100 metrów tunelu.
Bliźniacza tarcza „Święta Anna” również już drąży równoległy tunel południowego odcinka od stacji Tokio w kierunku stacji Tokio. Wystartowała nieco później, bo 28 maja. TBM jest nieco dłuższy, bo wymiar maszyny wynosi 105 metrów. Tarcza waży ok. 600 ton, a jej średnica jest taka sama i wynosi 6,6 metra. Średnia prędkość drążenia tarczy również wynosi 1,5 m na godzinę.
Podczas, gdy na odcinku północnym od kilku miesięcy trwa drążenie tuneli, na odcinku północnym Tokio - Lotnisko Otopeni trwają przygotowania. Pozwolenie na budowę pozyskano dla tego etapu w sierpniu 2024 roku, zaś roboty ruszyły dopiero w grudniu. Prace skupiają się dzisiaj głównie w rejonie przyszłej stacji metra Ion IC Brătianu. Wykonano 1260 m sześciennych wykopów ogólnych do poziomu górnej kondygnacji. Ten odcinek będzie miał 7,6 km długości oraz także sześć stacji Waszyngton, Paryż, Bruksela, Otopeni, Ion IC Brătianu i Otopeni Lotnisko.
Nowa linia M6 będzie miała współdzielone cztery stacje obecnej linii M4. Pod koniec marca 2025 roku Metrorex podpisał umowę na zaprojektowanie i budowę wyposażenia tuneli w tory, system zasilania oraz nowoczesne systemy sterowania ruchem na całej trasie 1 Maja - Otopeni. Instalacją urządzeń zajmie się konsorcjum w składzie Somet, Salcef, Theda Mar Design, Uti Construction And Facility Management oraz Altimate
Przewidywany termin ukończenia budowy linii M6 to 2028 rok. Do obsługi nowej linii miasto pozyskało 12 nowych pociągów od Alstomu. Pociągi będą miały charakterystyczną konstrukcję znaną z modelu Metropolis. Składy o długości 114 metrów mają pomieścić 1200 pasażerów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.